Sledujte nás na Facebooku

Acidobazická rovnováha

Acidobazická rovnováha

pH BODY BALANCE

Acidobazická rovnováha

Pojem "acidobazická rovnováha" (rovnováha kyselin a zásad) obvykle spojujeme s hodinou chemie ve škole. Avšak týká se nás všech, protože naše těla jsou malé chemické továrny.

Acidobazická rovnováha je stav, ve kterém je zachován určitý poměr kationtů (kladně nabité ionty) a aniontů (záporně nabité ionty) v tělesných tekutinách. Je to podmínka pro správné pH tělních buněk a také správný průběh životních procesů.

 

Nejzdravější rovnováha

Stav acidobazické rovnováhy je udržován, když pH krve činí 7,35 až 7,40. Vyšší pH znamená dominanci zásaditých složek, nižší – kyselých složek. Správná acidobazická rovnováha je charakterizována mírnou odchylkou směrem k alkalickým iontům. Acidobazická rovnováha může být narušena. Nebezpečné pro tělo je přesunutí pH krve na hodnoty nižší než 6,8 nebo vyšší než 7,8. V extrémních případech proteiny jsou denaturovány, přestávají působit buněčné enzymy a zastavuje se výměna dýchacích plynů.

 

Acidóza

Posunutí hodnoty pH pod 7,35 (kyselá reakce) svědčí o narušení acidobazické rovnováhy – pak hovoříme o metabolické acidóze. Ta vzniká v důsledku poklesu koncentrace alkalických iontů nebo zvýšení koncentrace kyselých iontů. Čím nižší je pH, tím je krev kyselejší. Většina nejčastěji konzumovaných potravin má kyselou reakci, a proto se překyselení stává stále běžnějším problémem. Pro tělo je to určitý druh stresu, proti kterému, na míru svých možností a výkonností, se snaží působit. Zvyšuje odstraňování oxidu uhličitého z plic, vytváří větší množství amoniaku. Pokud obranné mechanismy selhávají a stav překyselení se prohlubuje, klesá kvalita života.

Chronická forma této poruchy se projevuje:

  • bolestmi hlavy,
  • ospalostí,
  • špatnou náladou,
  • poruchou srdečního rytmu
  • stálým pocitem únavy.

Dlouhodobá acidóza dává podmínky ke vzniku hypertenze, cukrovky a ledvinových kamenů.

 

Alkalóza
O alkalóze mluvíme, když se hodnota pH posune nad 7,40, a krev má zřetelně zásaditou reakci. Alkalóza vzniká v důsledku nárůstu koncentrace alkalických iontů nebo poklesu kyselých iontů. Aby se ubránilo alkalóze, tělo vylučuje s močí více alkalických sloučenin, a zároveň zadržuje oxid uhličitý. Příčinou alkalózy může být, mimo jiné: nevhodná strava, nadměrná ztráta vodíkových iontů, hypokalémie. Alkalóza může také vznikat v důsledku zvracení, průjmů, odsávání žaludeční šťávy, velmi těžké diurézy nebo používání alkalizačních léků. Symptomy alkalózy mohou být: nadměrné pocení, záchvaty ospalosti, astma, hypotermie, bolest svalů.

 

Důležitá dieta

Ve vyvážené stravě je zásadní nejen samotné zajištění nezbytných živin, ale také jejich vzájemné proporce. Aby acidobazická rovnováha nebyla narušena, je důležité vyvážení ve stravě potravin kyselinotvorných a alkalizujících. Charakter jídla souvisí s obsaženými v něm prvky. Nejdůležitější kyselinotvorné prvky jsou: síra, fosfor a chlor, a alkalizující prvky: vápník, draslík a hořčík. Na první dojem se nám zdá, že tyto kyselinotvorné potraviny by měly mít kyselou chuť, ale není tomu tak. Kyselinotvorně působí maso a masné výrobky, drůbež, vejce (zejména vaječný žloutek), sýřené sýry. Také obilné výrobky (zejména z bílé mouky), a především cukr a sladkosti. Na druhou stranu alkalizující výrobky jsou právě nakyslá zelenina, ovoce, mléko, mléčné výrobky a některé ořechy. Jedním z nejvíce alkalizujících plodů jsou... citrony. Jejich kyselou chuť způsobují organické kyseliny, které sice nemají vliv na hospodaření s kyselinami a zásadami, ale obsažené v nich prvky mají velmi zásaditý charakter. K neutrálním potravinám patří: máslo, margarin, rostlinné oleje, čerstvé kravské mléko, syrovátka, smetana.

 

Kyselinotvorná síla

Když se podíváme na náš jídelníček, všimneme si, že většina potravin, které jsou základem naší stravy, obsahuje rozhodně příliš mnoho kyselinotvorných složek. Navíc bylo zjištěno, že potenciální schopnost alkalizace zásaditě působících produktů je menší než schopnost okyselování kyselinotvorných produktů. Takže pro udržení acidobazické rovnováhy v dietě je zapotřebí konzumovat více alkalizujících potravin.

Bohužel stále jíme příliš málo ovoce a zeleniny. Proto se problémem překyselení organismu trápí čím dál, tím víc lidí. V případě osob, které nejsou schopné samostatně zvládnout problém překyselení, lze zvážit možnost odkyselující terapie, která mnohem rychleji přinese zlepšení celkové pohody a zdraví. Před zahájením léčby je dobré konzultovat problém s výživovým poradcem nebo lékařem.

Potravinářské výrobky

Produkty okyselující

Produkty alkalizující

Obilné výrobky: ječné kroupy, ovesné vločky, bílá rýže, těstoviny z bílé mouky a nadýchané pšeničné pečivo

Zelenina: zelený salát, mrkev, červená řepa, brambory, celer, rajčata, květák, zelí, ředkvička, cibule

Maso: vepřové, hovězí, drůbeží, vnitřnosti, ryby

Luštěniny: bílá fazole, sója, čočka, bob, hrách, cizrna

Vejce a vaječné žloutky

Mléko a mléčné výrobky

Zrající sýry se syřidlem

Vlašské ořechy, mandle

Cukr, koláče, sladkosti, zmrzlina

Čerstvé a sušené ovoce: černý rybíz, citrony, pomeranče, broskve, jahody, švestky, jablka, kiwi, hroznové víno, ananas, hrušky

Káva, čaj, perlivé sladké nápoje, slazené ovocné džusy

Zeleninové a ovocné džusy

 

Jak správně kombinovat potraviny?

Snídaně:

Celozrnná houska + tvaroh + rajče + káva s mlékem

Celozrnný chléb + šunka + rajče + kakao s mlékem

Ovesné vločky + mléko + banán + ořechy

 

Oběd:

Brambory + hovězí maso + červená řepa + máta

Ječné kroupy + telecí maso + mrkev + rajče + kompot

Celozrnné těstoviny + vepřové maso + cibule + rajčatová omáčka + zelný salát + olivový olej

 

Svačina:

Rýže natural + jablko + hruška + skořice + bílý jogurt

Ovocný salát: angrešt + višně + třešně + maliny + rybíz + řecký jogurt

Zelené fazolky + mix salátů + avokádo + červené fazole + olivový olej + celozrnné topinky

 

Večeře:          

Grahamová houska + vejce + sýr feta + salát + rajče + lněný olej

Dušená treska + mrkev + petržel + koření + bulgur

Palačinka ze špaldové mouky + jakékoli sezonní ovoce + tvaroh

 

Kombinace, kterých je třeba se vyvarovat

Snídaně:

Pšeničná houska + máslo + džem + černá káva

Pšeničný chléb + tvrdý sýr + kečup + čaj

Kaiserka + párek + kečup + černá káva

 

Oběd:

Brambory + vepřová játra smažená s cibulí

Rýže + vepřový řízek + zelí + pivo

Pšeničné těstoviny + smažené mleté maso + tvrdý sýr

 

Svačina:

Hranolky + kečup + oranžáda

Brambůrky + slané oříšky + pivo

Dort + čokoláda + zmrzlina + káva

 

Večeře:

Pšeničná houska + smažené žampióny + smažená cibule + tvrdý sýr + kečup

Pšeničný chléb + vařené vejce + majonéza

Pšeničný toust + lančmít + pivo

 

Dr. Ing. Aleksandra Czarnewicz-Kamińska
Nezávislý odborník na výživu

Dietetik, odborník na výživu, nutriční trenér. Absolventka Zemědělské Univerzity ve Varšavě, odbor lidské výživy a spotřeby. Novinářka a spolupracovnice mnoha časopisů o výživě a zdraví, odborník na stravování, obsahový konzultant, host televizních a radiových pořadů, diplomovaný pedagog, člen polské Dietetické asociace.